Hoe mannen winkelen

Mannen shoppen online net zo als in de winkel

Hey mannen, wees blij! Al jullie winkel dromen kunnen uitkomen. Dit allemaal dankzij jullie stille verlangen om nooit meer ervoor jullie huis uit te hoeven gaan.

Een nieuw onderzoek van Business Insider Intelligence bevestigt dat mannen veel online winkelen.
In dit rapport wordt opgemerkt dat 40% van de mannen van 18 tot 34 jaar ‘idealiter alles online zouden willen kopen.’ Vrouwen lijken daarentegen nog steeds de traditionele winkels meer te waarderen.

Het cliché dat mannen winkelen haten

Volgens het algemene cliché haten mannen het om in de winkelstraat te shoppen. Een recentelijk Brits tabloidonderzoek suggereerde dat acht van de tien mannen een hekel hebben aan winkelen met hun eigen partner, terwijl 45 procent het koste wat het kost ten alle tijden vermijdt. Eén op de vier mannen zal zonder hun partner naar huis gaan, met als belangrijkste smoezen: ‘ik heb honger’, ‘heb dorst’ en ‘ik wou dat ik lekker buiten was’.

Er is zelfs een Instagram-account met 180.000 volgers onder de naam ‘Shopping With Their Ladies: The Miserable Men Of Instagram.’ Volgens dit account duurt het ongeveer zesentwintig minuten voordat mannen zich stierlijk in de winkels vervelen.

Maar dacht je nou echt al die tijd dat mannen een hekel hadden aan het winkelen? Ach welnee, ze haten het gewoon om te gaan shoppen zoals de vrouwen het aanpakken.
Vrouwen genieten namelijk van het koopproces zelf, ze nemen de tijd, kijken om naar alle verschillende mogelijke opties en zijn vooral op zoek naar de beste prijs. Voor hen gaat het om de gehele ervaring. Zij vinden dit allemaal heel plezierig.

Mannen winkelen vooral efficiënt

Mannen willen gewoon snel naar de eindbestemming: die nieuwe aankopen vlug inpakken. Zo rap en zo stil mogelijk, zoals de commando’s dat doen op een nachtelijke stealth-missie! Voor mannen is de beste manier om te gaan shoppen zéér strategisch, gedisciplineerd en gefocust te werk te gaan. Ze maken vooraf een lijstje van waar ze allemaal precies naar op zoek zijn in hun aanvalsplan.

Mannen hebben dus de neiging om snel en efficiënt te winkelen. Maar wellicht zou het beter voor hen zijn om efficiënt te denken als een man, maar te shoppen als een vrouw!

Consumptie en efficiëntie worden beschouwd als tegengestelde concepten. Winkelen wordt immers beschouwd als een therapie, is voor lichaamsbeweging en wordt soms zelfs als een beloning voor emotionele problemen gezien.

Mannen benaderen het winkelen echter op een logische en efficiënte of utilitaire manier. Traditionele winkels zijn daarentegen met opzet ontworpen om inefficiënt te zijn. Het zorgt er inderdaad voor dat vrouwen veel meer producten kopen dan nodig is, maar weert tegelijkertijd mannen af. Doelloos wandelen door een winkel is voor mannen een pure afknapper.

Gelukkig is er online shoppen

Gelukkig is er nog nooit een beter moment geweest voor een man om te gaan winkelen. We doelen dan ook op het online shoppen. Want het is waar dat winkelen op zich soms een hele klus kan zijn.

Virtueel winkelen is daarentegen de ‘eenvoudige stand’ voor mensvriendelijk winkelen. Het kan niet gezegd worden dat online shoppen specifiek ontworpen is voor mannen. Maar als je een man bent die altijd al een hekel heeft gehad aan winkelen, dan zal je daar een aangename verrassing tegemoet gaan!

Bij online aankopen doen draait alles om efficiëntie, snelheid en precies te verkrijgen wat jij maar wilt. Online klanten lijken dan ook een beetje op het ‘populaire meisje’ op school. Ze weten dat ze opties hebben met als gevolg dat het zoeken naar de beste optie wat moeilijker te verwezelijken is.

Dus wanneer het gaat om het creëren van een goede online gebruikerservaring, vergeet dan niet om als een man te denken. Minder is meer, efficiëntie is het beste en alle bestaande internet technologie is super nuttig! Zoals ook de mogelijkheid om online gemakkelijk webshops te vergelijken.

Zie!? Al die tijd dacht jij dat een winkelervaring traumatisch of pijnlijk behoord te zijn. Het blijkt echter dat het kopen van allerlei producten toch nog niet zo erg is. Je moest enkel even afleren wat jij altijd dacht te weten over shoppen.

Online winkelen is de ultieme nieuwe beleving van een prettige winkelervaring. Het is een ontluikende marktplaats die eenvoudig toegankelijk is vanaf jouw eigen smartphone en deze virtuele winkels sluiten nooit!

Voor veel kerels zijn shopping-expedities een ramp. Denk aan het vinden van een geschikte parkeerplaats, opdringerige verkopers en dan daarna ook soms nog eens voor eeuwig in de in de rij te moeten staan om je geld in te mogen leveren. Online shopping elimineert al deze obstakels direct èn geeft al die mannelijke consumenten de mogelijkheid om rustig te winkelen met het comfort van z’n eigen ligstoel, bed of indien gewenst zelfs een yogamat!

Dat verklaart dan ook waarom steeds meer mannen lekker comfortabel online thuis shoppen. Daarom zijn modewebsites ook zo enorm in opkomst. Lekker ongecompliceert op het web zoeken naar de ideale herenkostuums, shirts en schoenen.

Een ander recentelijk rapport suggereert zelfs dat mannen niet alleen blij zijn om online te shoppen, maar dat 40 procent van hen ook graag al hun uitgaven via het internet zou willen doen.

Volgens de woordvoerder van een Britse retailer is er een fundamentele verschuiving in de manier waarop mannen winkelen. Dertig procent van al hun verkopen is mobiel, 50 procent van de aanschaffen gebeurt via computers en 20 procent is in de fysieke winkel zelf.

Dit is wellicht ook precies de reden waarom diezelfde koopbeluste mannen op hun telefoon staren. De kans is namelijk groot dat ze zowel hetzelfde doen op de URL als in IRL (In Real Life, of in het echte leven): surfen op bijvoorbeeld mode, het aanschaffen en vervolgens aantrekken. Want zo gebeurt het tegenwoordig veel in zo’n mannenmodewinkel: tussen de smartphone en de kleedkamer, het externe algoritme en de fysieke winkel, alleen of in het gezelschap van iemand die ze vertrouwen. Lekker samen verschillende winkels tegelijk vergelijken helpt hen hier ook bij.

Deze unieke online-offline ervaring is slechts een voorbeeld van hoe mannen winkelen en toont tevens wat mannen ook echt bij het winkelen wensen: iemand die hen helpt. Een vertrouwde confidante, een buddy-systeem, een stijlsponsor, of gewoon een goede vriend om hen bij deze gevaarlijke expeditie te vergezellen. Die hulp vind je eenvoudig via supporters thuis of op Facebook. Het online (shopping) leven is echt heerlijk comfortabel. Shop je even fijn relaxed mee?